onsdag 4 augusti 2010

Tillbaka i vardagen igen

Eller vardag är väl kanske att ta i lite. Men vi är iaf tillbaka i Malaysia och Magnus har börjat jobba igen. I går var första dagen med vår barnflicka/hushållerska Annie. Hon kommer att jobba hos oss måndag-fredag 8-17. Hon börjar dagen med att städa huset och när det är klart så tar hon hand om barnen så att jag får lite egen tid. Nästa vecka börjar Hugo skolan och då är det Annie som kommer att skjutsa honom dit och hämta honom när han slutar vid lunchtid. Annie är verkligen jätte trevlig och barnen tycker redan om henne men det är väldigt ovant för mig att hela tiden ha en annan person i huset. Jag är ju van vid att gå och småplocka här hemma med disk och tvätt och allt. Och nu så finns det plötsligt ingenting för mig att göra eftersom Annie redan har gjort allt. Jag menar absolut inte att jag saknar att få tvätta, stryka, diska och städa men det är ovant. Men jag kommer säkert att vänja mig snart, frågan är bara hur man ska vänja sig vid att göra allt själv när vi kommer hem till Sverige, plus att jag ju har mitt jobb då också :-) Den stora anledningen till att vi har anställt Annie är för att hon ska kunna skjutsa Hugo till och från skolan. Det är svårt att klara sig här utan körkort men jag funderar faktiskt på att ta körkort när jag är här. När jag kommer tillbaka till Sverige med ett körkort från Malaysia så måste jag bara göra något test och sedan så är det giltigt i Sverige också. Inte för att klaga på trafiken här i Penang men om jag klarar av att köra här så kan jag nog klara värsta rusningstrafiken i Stockholms innerstad med förbundna ögon sen :-)

Jag ska också passa på att plugga lite nu när jag är ledig från jobbet. Just nu så är jag behörig högstadielärare i svenska och engelska och jag är även behörig att undervisa i svenska på gymnasiet. Tanken är att jag ska läsa en till kurs i engelska för att bli behörig att undervisa i det också på gymnasiet. Nu vet jag inte om jag vill arbeta på gymnasiet för jag trivs otroligt bra på högstadiet men det känns bra att iaf ha det alternativet. Om jag klarar att läsa in engelskan så ska jag göra ett försök med franskan sen. Jag har undervisat i franska i 6 år men jag saknar helt någon högre utbildning i det ämnet så det skulle ju vara jättebra om jag kunde ordna det nu också. Men jag tar ett steg i taget och provar med engelskan först. Jag vet att vissa personer tycker att jag ska ta det lugnt och bara njuta av livet, och tro mig det ska jag också, men jag kan inte bara ta det lugnt hela tiden. Jag måste ha något att sysselsätta mig med annars så blir jag tokig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar