tisdag 24 augusti 2010

Prinsessa eller spindelmannen?

I morse när vi åt frukost så pratade jag och Hugo om vad han trodde att de skulle göra på skolan idag. Han trodde att de nog skulle klä ut sig igen (de har en massa maskeradkläder):
- Vad ska du vara då?
- Brandman eller polis som jag alltid är.
- Brukar du aldrig vara något annat?
- Nä, fast det finns en rosa prinsessklänning också men den är bara för flickor. Och så finns det en i guld också.
- Okej, men får inte pojkarna ha någon av dem?
- Nä, men vi får ha en spindelmannendräkt i stället.

Nu kan inte jag låta bli att fundera på om kläderna verkligen är så uppdelade mellan pojkar och flickor eller om det bara är så att pojkarna väljer en sorts kläder och flickorna en annan utan att någon har bestämt att det ska vara så. Jag är inte en sådan person som tycker att min son absolut behöver ha på sig en rosa prinsessklänning men jag blev lite nyfiken på hur det fungerar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar