onsdag 18 augusti 2010

Skolan

I dag har jag varit på ett frukost-möte för Hugos skola. Mötet var för alla nya föräldrar på skolan och hölls på ett hotell 2 minuters gångväg från skolan. Det blev alltså hotell-frukost för mig idag, något som inte var helt fel :-) Vi fick en massa information om skolan plus att vi fick ställa frågor till personalen. Det var ett perfekt tillfälle att träffa nya människor och jag träffade bl.a. ett par från Kanada som precis har flyttat hit till Penang. Vi upptäckte att vi hade väldigt mycket att prata om och de var båda otroligt trevliga och lättsamma så jag hoppas att det är några som jag kommer att få lära känna lite mer. Skolan gör verkligen mycket för att folk ska lära känna varandra vilket ju är perfekt när man kommer som ny till landet. På fredag är det en stor middag på skolan och om några veckor så är det en grillfest för alla nya familjer.

På Hugos skola är det väldigt viktigt med föräldramedverkan. Föräldrar få delta i aktiviteter men även hjälpa till på olika sätt. Från och med måndag så kommer jag att vara extra-hjälp i Hugos klass. De har en förälder varje dag som hjälper de två andra lärarna ungefär en timme varje morgon. Så det ser jag fram emot. Eventuellt så funderar jag på att anmäla mig som frivillig att hjälpa till mer också på skolan men jag börjar med måndagarna så länge.

Jag har tänkt en hel del på hur annorlunda Hugos skola är jämfört med skolorna i Sverige. Skolan som jag jobbar på i Sverige är verkligen underbar med bra personal, en bra ledare och fantastiska elever. Men precis som på alla andra skolor i Sverige så drar man hela tiden in på allt som man möjligtvis kan. Det blir mindre personal och budgeten för läroböcker är rent ut sagt löjligt låg. Nu så tror jag att min skola är en av de bättre ändå men den skulle kunna bli så otroligt mycket bättre med andra ekonomiska möjligheter. Tyvärr så verkar många politiker inte tycka att skolan är viktig utan att det finns annat att lägga pengarna på. Personligen så tycker jag att barnomsorg, skola, vård och omsorg borde vara det viktigaste och att det framför allt är det som man ska satsa på. Iaf så kan jag inte låta bli att jämföra Hugos skola med de i Sverige och jag tror helt uppriktigt att barnen skulle få en bättre utbildning om de gick hela sin skolgång här istället för i Sverige. Nu menar jag absolut inte att vi blir kvar här längre än planerat, så ni behöver inte oroa er :-) Det som jag tycker verkar bättre med skolan här är bl.a. lärartätheten. I en klass på 13 elever har man två lärare på heltid. Sedan så har man även andra lärare som tar hand om idrotten och musiken. Varje stadium har en egen rektor och en egen kurator som alla jobbar på heltid. Jag tänker inte räka upp all personal här men det är väldigt många som jobbar med barnen iaf. Sedan så är man väldigt noga med regler och om man inte sköter sig så blir man avstängd (något som tyvärr inte finns i Sverige). Sedan så finns det helt andra valmöjligheter här än vad vi är vana vid. Jag skulle kunna fortsätta länge men jag ska inte tråka ut er med det. Nu vet jag naturligtvis att Hugo går i en privatskola och att det är stor skillnad jämfört med andra skolor här i Malaysia. Men skolavgiften som vi betalar är väldigt liten men den verkar ändå räcka till så mycket.

Jag kan bara inte låta bli att önska att den svenska skolan kunde bli bättre. Jämfört med många andra länder så har tyvärr Sverige en "flumskola" som inte fungerar som den ska. Jag har precis läst om Folkpartiets förslag om elitklasser och jag tycker att de är helt rätt ute. Självklart så ska man satsa på elever som knappt klarar skolan men man får absolut inte glömma de högpresterande, det är precis lika viktigt att satsa på dem. Skolan huvudsakliga uppgift ska vara att förmedla så mycket kunskap som möjligt till eleverna. Skolans uppgift är inte att uppfostra eleverna utan det ansvaret måste ligga hos föräldrarna. Oj, vad jag blev till mig nu men jag tycker som sagt att det är så tråkigt att vi låter den svenska skolan förfalla så mycket. Min stora skräck är att det blir regeringsskifte nu efter valet för det tror jag skulle få förödande konsekvenser för skolan. Med en röd-grön regering så skulle nog skolan fortsätta att förfalla ännu mer och det hoppas jag att ingen vill! Personligen så tycker jag att Folkpartiet har en väldigt bra skolpolitik och om de får några år till på sig så tror jag att de kan styra upp skolan riktigt bra. Nu försöker inte jag värva er till Folkpartiet, jag är inte ens själv folkpartist utan kristdemokrat i själ och hjärta :-) Så jag värvar er gärna till Kd istället :-)Jag tycker iaf att de borgliga är det bästa alternativet för Sverige eftersom de olika partierna verkligen är kunniga på sina områden. De röd-gröna förstår jag mig inte på. Sossarna verkar bara ägna sig åt att smutskasta alliansen och ge fjantiga butler-förslag, mp har bra miljöpolitik men mer än så är det inte. Sedan så ska jag erkänna att när det gäller vänsterpartiet så vet jag faktiskt inte alls var de står. Lars Ohly är så otroligt konstig så att jag slutar lyssna eller läsa så fort som det handlar om dem...

Nu blev det här inlägget om Hugos skola plötsligt ett jätte långt inlägg om politik, ska försöka bättra mig till nästa gång :-)

1 kommentar:

  1. Hur kommer det sig att så många flyttar till Malaysia? :)

    SvaraRadera