tisdag 3 augusti 2010

Tillbaka i Malaysia

Nu ska jag äntligen försöka uppdatera bloggen lite. Det har inte blivit något bloggande alls i sommar, dels så har jag inte haft tid och sen så har det varit lite dåligt med internet. Vet nästan inte var jag ska börja så jag börjar från början. Vi åkte från Penang på kvällen den 18 juni. Resan gick ganska bra, jag och barnen kunde sova ganska mycket. Vi har ju två mellanlandningar, första flyget tar 45 minuter, det andra 12 timmar och det sista ungefär 2 timmar. På långflygningen så sov Hanna 8 timmar och Hugo nästan 9 timmar så man kan absolut inte klaga. När vi kom till Arlanda så skulle vi vänta ungefär två timmar men eftersom vi tittade på fel biljetterna så missade vi tåget. Upptäckte det 2 minuter efter att tåget hade gått. Så då blev det 2 timmars extra väntan plus att vi blev 1100,- fattigare eftersom vi fick köpa nya tågbiljetter. Till slut så kom vi iaf fram till Hå där vi bodde hos min pappa och hans sambo den första natten. Eftersom vi inte fick tag i någon möblerad lägenhet så fick vi ägna hela söndagen åt att flytta möbler. Men det gick riktigt bra även om det var lite drygt. Vi har hyrt ett förråd på 90 kvadratmeter där vi har alla möbler från huset så det tog ett tag att hitta allt som vi behövde. De första två veckorna i Sverige jobbade Magnus så då var vi bara kvar i Bollnäs och träffade alla kompisar som man har saknat. Sen när Magnus fick semester så åkte vi upp till min mamma i Jämtland. Där passade vi på att besöka Frösö djurpark så att Hugo fick åka karusell. Det var ganska bra men ruskigt dyrt. Sedan så har vi hälsat på Magnus familj i Saltsjöbaden, gått på Gröna Lund och varit två gånger på Furuvik. Plus att vi har gjort en massa i Bollnäs: Träslottet, chokladboden i Segersta, buspalatset, åkt Snoddaståget flera gånger och mycket mycket mer. Vi har alltså haft fullt upp hela sommaren. Man hinner verkligen med mycket när man inte har något hus som måste underhållas hela tiden.

Min syster med familj har flyttat upp till Hälsingland i sommar så vi har passat på att träffa dem mycket. De hade också lagt in dop för sitt yngsta barn nu när vi var hemma. Det var ett väldigt mysigt dop. Jag och Magnus är faddrar åt båda deras barn. Något som vi självklart tycker är en stor ära :-) Synd bara att man säger faddrar, jag tycker att gudföräldrar är mycket finare!

Sen så har jag träffat kompisarna en hel del, även om jag inte hann träffa alla så mycket som jag hade önskat. Jag hann också med ett par fester. Brännbollsyran är ju alltid lika kul, man träffar så otroligt mycket folk som man aldrig träffar annars. Med andra ord så har det varit en väldigt bra sommar även om den kändes lite kort.

Alla som man träffar vill så klart veta hur det är att bo i Malaysia och alla verkar tro att man lever ett drömliv. Och det gör jag väl kanske också men jag tror att många inte förstår att det är ganska stor skillnad på att vara på semester och att faktiskt bo i ett land. Sen så måste ju alla så klart påpeka hur blek jag är. Det är lite konstigt för ingen skulle säga något om det om jag hade bott i Sverige och det hade varit en kanonsommar med strålande sol. Det är lite som när man är gravid, då är det plötsligt helt okej att bli bli kallad för tjockis. Fast jag som har gått upp nästan 20 kg båda graviditeterna tyckte aldrig att det kändes så kul att bli kallad för tjockis. I alla fall så har jag förklarat att vi har haft regnperiod här i Malaysia plus att det inte direkt är så att man kan ligga ute och pressa i solen när man har två små barn att ta hand om.

I lördags kväll så landade vi till slut i Penang igen, det sista planet var nästan tre timmar försenat. När vi precis hade lyft så bad kaptenen så mycket om ursäkt för att vi var sena men att de hade fått ett tekniskt problem med planet precis före start. Kändes väl sådär att sitta på det planet sen, det var ju inte det bästa för min flygrädsla om man säger så! Nu blir vi iaf kvar i Malaysia till nästa sommar. Magnus har bara en veckas semester kvar så det är ingen idé att åka till Sverige över jul. Barnen har haft väldigt svårt med tidsomställningen den här gången så en lång resa blir bara jobbig för dem också. Vi funderar på att fira jul i Thailand i år istället. Just nu tittar vi på lite mysiga hotell så jag hoppas att vi hittar något bra. Det tar bara ungefär en timme att flyga upp till Thailand så den resan blir ju betydligt kortare.

Oj vilket långt inlägg det här blev och ändå så har jag väl glömt hälften, hoppas att ni orkade läsa iaf :-)

1 kommentar: