torsdag 11 mars 2010

Hantverkare och könsroller

Jag ska aldrig mer klaga på svenska hantverkare. Vårt hus som ser så fint ut är inte alls i så bra skick trots att det är helt nytt. Pga det så har vi haft en hel del hantverkar här sen vi flyttade in. De säger att de ska komma en tid men dyker upp flera timmar senare eller inte alls. Värst var det med elektrikerna som skulle fixa kortslutningen på tredje våningen. De skulle komma i onsdags och vi satt hemma hela dagen och väntade men det dök aldrig upp någon elektriker. Till slut så kom de i måndags kl 16 när jag var ensam hemma med barnen. Men då kom de istället fyra stycken. Felet fixade de på 5 minuter, men elen fortsätter strula. Idag så small säkringarna så fort som man tände någon lampa på nedervåningen. Elektrikern skulle komma kl elva så jag och barnen har suttit hemma och väntat. Nu är klockan snart 15 och ännu ingen hantverkare. Hoppas bara att de kommer någon gång i dag, känns inte helt säkert att sova i huset med tanke på hur elen strular.

En annan sak som man har fått vänja sig vid när det gäller hantverkare, och även folk i övrigt, här är synen de har på könsrollerna. När Magnus är hemma så pratar de bara med honom och vågar knappt titta på mig. När jag har varit ensam hemma när de kommer så blir de alldeles förvirrade och vet inte riktigt hur de ska reagera, Värst var kanske elektrikern som var här i måndags. När de hade fixat felet så skulle han visa mig hur jag skulle testa om det verkligen fungerade och hur jag skulle göra om det blev något fel. Men han var väldigt noga med att han bara visade mig för att jag skulle kunna visa min man sen för han ville aldrig att kvinnor skulle hålla på och trycka på knappar. Nästan för varje ord som han sa så skulle han tillägga att jag inte fick göra något utan bara min man. Helst så skulle jag inte ens gå in i rummet där elskåpet sitter för man visste aldrig vad som kunde hända! Det som är lite kul är ju att jag har sett hur de har dragit elen och jag skulle antagligen göra ett bättre jobb själv än vad de har gjort. Här i Malaysia verkar det vara vanligt att skarva elkablar med tejp om de är för korta. Fast när det gäller könsrollerna så känns det inte alls som att männen ser ner på kvinnor här utan mer som att de inte vill att vi ska behöva befatta oss med vissa saker. Så på något sätt så känns det mer som att de ser upp på en istället. Fast Magnus säger att det nog tyvärr bara gäller västerländska kvinnor.

1 kommentar:

  1. Det beror nog på om dom var muslimer, Kineser eller Indier som kom till dig ;) Fast man kan räkna med här i Malaysia att dom gärna pratar med västerländska kvinnor om man går ut på stan, fast jag kan ju inte svara för hur det är där uppe i Georges Town utan bara för KL.

    SvaraRadera