tisdag 23 mars 2010

En regnig tisdag


I dag hade jag tänkt gå till lekparken med barnen men vädret var inte riktigt på vår sida så det fick bli en innedag istället. Vi har precis ätit lunch och nu sitter Hugo och Hanna och tittar på Nicke nyfiken. Det märks att vi börjar komma in i en svalare period nu, sen så har vi så klart vant oss lite vid värmen också. Igår kändes det ganska kallt ute och då var det "bara" +29 :-)


Lägger ut ett kort på utsikten från Hugos balkong. Han är överlycklig nu eftersom det är en enorm lyftkran som jobbar vid nybygget lite längre bort. Han kan stå där och titta länge på dagarna. Utsikten från Hugos och Hannas balkonger är mot själva stan medan jag och Magnus har utsikt in mot området och mot havet från vår balkong. Fast man ser faktiskt inte så otroligt mycket av havet om jag ska vara ärlig. I huset på andra sidan gatan bor en familj från England som har bott här i Malaysia i lite mer än tre år. Nicky, som mamman i familjen heter, har blivit lite av en mentor när det gäller mitt nya liv som hemmafru här i Penang. Hon har tipsat om skolor, shopping, klubbar och en massa annat. Nickys man jobbar hemma och de har två döttrar som är 5 år respektive 4 månader. Deras äldsta dotter går i skolan och deras yngsta är hemma med Nicky och deras hemhjälp på dagarna. De har en heltidsanställd hemhjälp som passar barnen, städar, tvättar och fixar det mesta. Det verkar vara så det funkar här i Malaysia, barnen börjar skolan när de är 3-4 år och innan det så är de hemma med en förälder eller annan släkting. Eller om man har råd så har man en barnflicka som tar hand om barnet. Just det här med skola har blivit ett litet problem för mig. Alla barn över 3 år går i skolan hela dagarna, ungefär 8-16. Det är mer som en lekskola men absolut allvarligare än förskolan hemma i Sverige. Jag hade ju sett fram emot att få ha Hugo hemma mer när vi flyttade hit och jag inte behövde börja jobba igen. Jag har alltså inte någon lust med att han ska vara borta hela dagarna. Samtidigt så behöver han så klart komma ut och träffa kompisar i samma ålder och då är skola det enda alternativet. Öppen förskola eller något liknande finns ju inte här. Jag har iaf fått tips om skolor som jag håller på och kollar upp men det känns som sagt inte helt bra. Får fortsätta fundera lite.


Nicky är iaf väldigt trevlig och det är kul att ha träffat henne. På torsdag ska vi åka till Botaniska trädgården med barnen och titta lite, hoppas bara att vädret är bättre då. Hon har tipsat oss om att bli medlemmar i Hard Rock Hotel så att vi kan använda deras pool. Har kollat upp det och det verkar vara väldigt fint där. Det ligger ca 30 minuter från oss så det är ungefär lika långt som till den poolen som vi använder nu, och det kan ju alltid vara kul med lite ombyte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar