fredag 25 november 2011

Mat, mat, mat...



En väldigt stor skillnad när det gäller Sverige och Malaysia är ju maten. Maten känns absolut nyttigare och mindre fet här i Malaysia. Jag och Magnus får ju ses som levande bevis på det eftersom vi har tappat ungefär 10-15 kg var sedan vi flyttade hit :-)



Den största skillnaden är kanske proteinet. I Sverige åt vi nötkött och griskött nästan varje dag. Här äter vi aldrig griskött (det är väldigt ovanligt med griskött här eftersom Malaysia är ett muslimskt land). En vanlig vecka för oss när det gäller middagar ser ut ungefär så att vi äter nötkött max en gång i veckan, kyckling eller fisk 2-3 gånger och vegetariskt 3-4 gånger. Jag hoppas att vi får med oss lite av de nya matvanorna tillbaka till Sverige, för sanningen är ju att man mår mycket bättre när man inte äter så mycket rött kött.



En annan stor skillnad är brödet. Fast här förlorar helt klart Malaysia. Precis allt bröd i Malaysia smakar exakt lika. Det spelar ingen roll om det är matbröd eller fikabröd för det verkar som att man använder samma deg och sedan sockrar lite på fikabrödet. Brödet här är väldigt smaklöst och inte alls speciellt gott. Grovt bröd är nästan omöjligt att hitta och hårt bröd finns inte heller. Vill man ha gott bröd som smakar något så måste man alltså baka själv.



Utbudet av grönsaker och frukt är enormt här. När vi handlar så känner jag bara igen ungefär hälften av grönsakerna och frukterna, så Annie brukar visa och berätta om sådant som jag inte har sett tidigare. Allt är färskt och billigt också. Annie brukar köpa med sig färska majskolvar på morgonen innan hon kommer hit. Jag har aldrig tyckt om majs tidigare men majsen här älskar jag. Och som jag skrev tidigare så är allt grönt billigt; 5 stora majskolvar kostar 10 kronor, ett kilo bananer 3 kronor, ett kilo tomater 2 kronor osv. Sen så finns det en väldigt intressant frukt här som heter durian. Den luktar otroligt starkt och illa. Man kan se förbudsskyltar mot durian lite överallt här. T ex så får man inte ha durian i en hyrbil, om man har det så får man betala för en totaltvätt av bilen. Man får inte heller ta med sig durian på flyget eller i affärer eller bussar.



Nu när julen börjar närma sig så saknar jag iaf den svenska julmaten men vi gör vårt bästa för att ordna ett bra julbord ändå. Vi har beställt lite saker från Sverige så att vi kan baka lussekatter och pepparkakor och koka risgrynsgröt och glögg. Så vi får med de viktigaste sakerna iaf :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar