torsdag 19 april 2012

Jordbävning och tsunamivarning

Namnet på vår ö är inte utsatt på kartan men om ni ser på Strait of Malacca så ligger vår ö alldeles ovanför f:et.

Vissa dagar kanske man inte riktigt vill komma ihåg men samtidigt så känns det som att jag borde skriva om viktiga saker som händer här så därför tänker jag nu skriva lite om jordbävningen som var förra veckan. Onsdag den 11 april var en helgdag här i Malaysia eftersom landet skulle få en ny kung den dagen. Det här betydde att vi alla var lediga och hemma. På dagen hade vi varit vid poolen och badat men eftermiddagen spenderade vi i huset. Barnen sprang i vardagsrummet och lekte och jag och Magnus satt i soffan när vi plötsligt började känna att soffan skakade. Först så förstod vi inte vad det var men när jag reste mig så kände jag att hela golvet gungade och vi såg hur innedörrarna rörde sig. Nu började vi förstå att det var en jordbävning. Vi kollade på nätet och såg att det hade varit en kraftig jordbävning i Indonesien. Jag har aldrig varit med om en jordbävning tidigare så det var ganska obehagligt. Eftersom vi bor alldeles vid havet så bestämde vi oss för att lämna huset och åka upp till en park i bergen istället. Vi blev kvar där några timmar men sedan så kom det ett skalv till och man gick ut med tsunamivarningar för vårt område. Då insåg vi att vi inte borde åka tillbaka till huset utan vi åkte istället till ett hotell som ligger mitt inne i stan och som ligger långt från vattnet. Efter någon timme på hotellet så drog de tillbaka tsunamivarningen men eftersom det började bli väldigt sent så blev vi kvar på hotellet över natten ändå. Morgonen efter så kunde vi åka hem till huset igen. Barnen tog det här äventyret väldigt bra. Hugo var lite sur för att vi inte hade fått med oss några leksaker och för att det inte fanns några bra barnkanaler på hotellet men annars så var det inga problem. Jag var nog den som tyckte att det var jobbigast, det tog nog 2 dygn innan jag kunde slappna av igen och inte bara gå och vänta på nästa jordbävning. Nu så gick det som tur väldigt bra och nästan inga människor blev skadade och det är så klart huvudsaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar