fredag 7 oktober 2011

Beslutsångest

Ni som känner mig vet ju att jag är väldigt velig och alltid har svårt att bestämma mig (om det inte gäller jobbet för där är jag inte minsta lilla velig). Nu är det snart dags att skicka in ansökan till vårterminen och jag har otrolig beslutsångest. Egentligen så borde jag läsa språk (helst franska) men det är tyvärr helt omöjligt. Alla franska-kurser har många obligatoriska träffar på nätet varje vecka och med tidsskillnaden så blir det väldigt opraktiskt. Flera av kurserna har obligatoriska träffar kvällstid och för mig så innebär det ju mitt i natten. Franskan är alltså helt omöjlig. Men jag tänker så här: Vill jobbet att jag ska bli behörig i franska så får de utbilda mig på arbetstid i stället. Jag är ju behörig i svenska och engelska och jag anställdes som lärare i svenska och engelska. Att jag fick ta franskan var bara en tillfällig nödlösning (från början var det sagt ett år), men det har bara rullat på och nu har det plötsligt gått 8 år. Jag har inget emot att undervisa i franska men om sanningen ska fram så brinner jag inte för det ämnet på samma sätt som jag gör för svenskan och engelskan. Men nu lämnar jag franskan för det får bli ett senare problem...

Tillbaka till beslutsångesten. Den här terminen läser jag 30 hp företagsekonomi. Det kan kanske låta konstigt att jag som språklärare läser företagsekonomi men som vanligt så finns det en tanke med allt som jag gör. Nu är den stora frågan om jag ska fortsätta med företagsekonomin till våren och läsa fortsättningskursen på 30 hp? Eller ska jag läsa 30 hp psykologi, som är ett jätte intressant ämne som alltid kan komma till användning? Sen så finns det en liten översiktskurs i juridik som också finns med i tankarna. Svårt, svårt och snart är det dags att skicka in ansökan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar