onsdag 21 september 2011

Skolor

I går hade jag utvecklingssamtal med Hugos lärare. Det gick verkligen jättebra. Han är snäll, lugn och duktig och engelskan förbättras för varje dag. Jag vet inte om jag har skrivit att han får extralektioner i engelska nu? Han och en till pojke i klassen får gå ifrån lektionen tre gånger i veckan och ha specialundervisning i engelska. De flesta i klassen har ju engelska som modersmål så det är så klart svårare för de barn som inte har växt upp med engelska. Men då är det ju jättebra att skolan kan erbjuda specialundervisning. I början var vi lite nervösa för vad Hugo skulle tycka men han älskar specialengelskan. Dels så tycker han om att vara i en liten grupp och sedan så verkar de ha en väldigt bra lärare. Det är Hugos enda manliga lärare och han verkar hitta på ganska mycket bus med barnen. Eftersom skolan är en privatskola så får vi betala för specialengelskan, ungefär 6000 kr men då får Hugo 3 lektioner i veckan i upp till tre år (det är ju inte aktuellt för oss). Jag har skrivit det tidigare men jag tänker skriva det igen, Hugos skola är verkligen otroligt bra!
Jag känner mig inte alls lika säker på hur det kommer att bli med skolan när vi flyttar hem till Sverige. För tillfället så känner jag mig väldigt negativt inställd. Jag har precis läst gårdagens Ljusnan på nätet och det var verkligen ingen rolig läsning. Det ska sparas pengar igen (på skolan och barnomsorgen så klart). Gud förbjude att de skulle spara pengar på livsviktiga saker som kultur eller sandlådelekar med stadens torg (ni som bor i Bollnäs vet vad jag menar). Nu är det på förslag att man ska lägga ner och dra in nästan överallt. Några idiotförslag är t ex att natt-dagiset ska läggas ner och att allergidagiset ska läggas ner. Jag förstår verkligen inte hur de tänker. Vart ska barnen med nattarbetande föräldrar ta vägen? Vart ska allergiska barn ta vägen? Hur mycket ska dessa barn få lida för att inkompetenta politiker inte kan sköta ekonomin? Man planerar också att lägga ner alla byskolor och bussa in alla barn till stan. I detta förslag ingår det också en total upprustning av Gärdesskolan som i dag står helt tom. Personligen så vet jag inte en enda förälder som vill ha sina barn på Gärdesskolan. Och jag förstår verkligen inte varför man ska lägga ner fungerande skolor för att kunna lägga pengar på en centralskola som nog inte så många vill ha. Det som känns nästan värst för mig personligen är så klart Björktjäraskolan där vi har planerat att Hugo ska få börja när vi flyttar hem. Den skolan är överfull och har fler barn än vad som egentligen får plats. Lägger man ner byskolor så kommer de ju att försöka klämma in ännu fler barn på Björktjära som redan är överfull. Med andra ord så känner jag mig väldigt skeptisk till skolsituationen i Bollnäs just nu och det känns verkligen inte som att Hugo och Hanna kommer att få den bästa möjliga utbildningen. Dags att börja titta på allvar på friskolorna istället! Fast egentligen så vill jag inte det, egentligen så vill jag att barnen ska kunna gå i den kommunala skolan och få en bra och trygg utbildning. Frågan är bara vad man kan göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar